Forfattet af Mette Weibel Willard, lærer, Cand.pæd.psyk og PhD.
Hjælp og støtte i et sygdomsforløb
Deltagelse i skole er afgørende for børns faglige udvikling og sociale trivsel (Helms, 2016). Alle børn i Danmark har ret til undervisning – også under et længerevarende sygdomsforløb. Hvis et barns fravær overstiger 15 sammenhængende skoledage, har barnet ret til at modtage tilbud om sygeundervisning.
Det er skolelederen på barnets skole som har ansvaret for at tilrettelægge en plan i samarbejde med forældrene, så undervisningen tilpasses barnets behov (Børne- og Undervisningsministeriet, 2024).
Undervisningen kan foregå på forskellige måder
- Sygehusundervisning undervisning på hospitalet, så barnet kan følge klassens undervisningsplan.
- Hjemmeundervisning – lærere kan undervise barnet i eget hjemmet.
- Fjernundervisning – digitale løsninger kan sikre fleksibel undervisning.
- Telepresence robotter – barnet kan deltage virtuelt i undervisningen og bevare sociale relationer klassen. Læs mere om erfaringer med telepresence robotter til børn med kræft her.
Rettigheder og lovgivning
Når en elev er fraværende fra skolen på grund af sygdom, har skolelederen ansvaret for at iværksætte sygeundervisning – uanset om eleven opholder sig i hjemmet eller er indlagt på hospitalet.
I begge tilfælde skal skolelederen sikre, at eleven får tilbudt relevant undervisning (Børne- og Undervisningsministeriet, 2024).
Du kan læse mere om bekendtgørelser vedrørende skolefravær her.

Bevarelse af tilknytning til skolen
Ud over undervisning er skolen en vigtig del af barnets sociale liv. Under et længerevarende sygdomsforløb er det derfor afgørende at støtte barnets tilknytning til skolen og klassen – både fagligt og socialt. Følgende initiativer kan medvirke til at opretholde kontakten:
- RESPECT-programmet – To raske klassekammerater udpeges som ambassadører og besøger regelmæssigt barnet med kræft på hospitalet, hvilket hjælper til at vedligeholde barnets kontakt til klassen i behandlingsperioden. Samtidig får lærere og klassekammerater undervisning i børnekræft, så de bedre kan støtte og tage imod barnet, når det vender tilbage til skolen. Læs mere om RESPECT tilbuddet her.
- Telepresence robotter – Med en robot placeret i klasselokalet kan barnet deltage i skoledagen hjemmefra. Ved at logge ind via en app på sin tablet, aktiveres robotten, og barnet får visuelt adgang til undervisningen og livet i klassen. Robotten kan også tages med ud i frikvarteret eller rundt på skolen af klassekammeraterne, hvilket styrker barnets tilknytning til det sociale fællesskab (Weibel et al. 2020-2023). Læs mere om brugen af telepresence robotter til børn med kræft her.
- Fjernundervisning: For at fastholde elevens tilknytning til både undervisning og det sociale fællesskab i klassen, kan fjernundervisning og digitale værktøjer med fordel inddrages som en del af sygeundervisningen. Det er dog vigtigt, at disse løsninger vurderes pædagogisk relevante og understøtter elevens faglige udvikling og trivsel (Børne- og Undervisningsministeriet, 2024).
Tilbage til skolen efter behandling
Overgangen tilbage til skolen efter et sygdomsforløb kan være udfordrende, både fysisk og mentalt. Barnet kan opleve træthed, koncentrationsbesvær og behov for pauser.
Det afgørende, at det faglige efterslæb hurtigt og systematisk adresseres for at sikre elevens fortsatte skolegang. Dette kan ske som en del af den almindelige undervisning og/eller gennem målrettet støtte – eksempelvis supplerende undervisning eller anden faglig hjælp. Ifølge folkeskolelovens § 5, stk. 5, har elever, der er kommet fagligt bagud på grund af længerevarende fravær, ret til denne støtte (Børne- og Undervisningsministeriet, 2024).
Det er skolens ansvar at tage initiativ til en plan for faglig genopretning i samarbejde med både eleven og forældrene, så indsatsen tilpasses elevens behov og sikrer bedst mulig faglig progression.
Referencer
Anne Sofie Helms, Kjeld Schmiegelow, J Brok, C Johansen, T Thorsteinsson, Venka Simovska, Hanne Bækgaard Larsen (2016): Facilitation of school re‐entry and peer acceptance of children with cancer: a review and meta‐analysis of intervention studies. European Journal of Cancer Care, 25(1), 170–179. https://doi.org/10.1111/ecc.12230
Børne- og Undervisningsministeriet (2024). Vejledning om sygeundervisning i folkeskolen og frie grundskoler. Hentet fra https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf24/aug/240820-vejledning-om-sygeundervisning-i-folkeskolen-og-frie-grundskoler.pdf
Weibel, M., Hallström, I. K., Skoubo, S., Bertel, L. B., Schmiegelow, K., & Larsen, H. B. (2023). Telepresence robotic technology support for social connectedness during treatment of children with cancer. Children & Society. https://doi.org/10.1111/chso.12776.
Weibel, M., Nielsen, M. K. F., Topperzer, M. K., Hammer, N. M., Moller, S. W., Schmiegelow, K., & Larsen, B., H (2020). Back to school with telepresence robot technology: A qualitative pilot study about how telepresence robots help school-aged children and adolescents with cancer to remain socially and academically connected with their school classes during treatment. Nursing Open, 7(4), 988–997. https://doi.org/10.1002/nop2.471.